Ο εγκέφαλος μας ανάβει σαν χριστουγεννιάτικο δέντρο όταν ακούει μουσική

75 0

Πιθανότατα, ποτέ δεν έχουμε σκεφτεί τι συμβαίνει πραγματικά στον εγκέφαλο και στο σώμα μας όταν ακούμε μουσική . Κι όμως, αυτό είναι κάτι που έχει προβληματίσει τους επιστήμονες για δεκαετίες.

Σε μια νέα μελέτη, μια ομάδα ερευνητών από το USC (University of Southern California), και με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης, διερεύνησαν πώς η μουσική επηρεάζει τον εγκέφαλο, το σώμα και τα συναισθήματα των ακροατών.

Η ερευνητική ομάδα ανέλυσε τον καρδιακό ρυθμό, τη δερματική απόκριση (δραστηριότητα του ιδρώτα), την εγκεφαλική δραστηριότητα και τα υποκειμενικά συναισθήματα ευτυχίας και θλίψης σε μια ομάδα εθελοντών, ενώ άκουγαν τρία κομμάτια άγνωστης μουσικής. Στο Ινστιτούτο Δημιουργικότητας και Εγκεφάλου του USC, οι εθελοντές άκουσαν μια σειρά θλιβερών και ευτυχισμένων μουσικών κομματιών, ενώ οι εγκέφαλοί τους σαρώθηκαν με μαγνητική τομογραφία. Επιλέχθηκαν κομμάτια μουσικής που δεν περιείχαν στίχους και δεν ήταν πολύ γνωστά, έτσι ώστε να μην συνδέονται με τη συναισθηματική απόκριση των ακροατών.

Χρησιμοποιώντας αλγορίθμους για την ανάλυση των δεδομένων που συλλέχθηκαν στο εργαστήριο, οι επιστήμονες μπόρεσαν να παρατηρήσουν τον τρόπο που αισθάνθηκαν οι άνθρωποι όταν άκουγαν μουσική.

Η καρδιά χτυπά ταχύτερα, οι παλάμες ιδρώνουν και μέρος του εγκεφάλου ανάβει σαν χριστουγεννιάτικο δέντρο. Σε λιγότερο από τρία λεπτά κάνουμε ένα ταξίδι με ένα τρενάκι συναισθημάτων.

Η έρευνα έχει και θεραπευτικές εφαρμογές: αποδείχτηκε ότι η μουσική ηρεμεί το άγχος, ανακουφίζει τον πόνο και βοηθά τα άτομα με αναπηρίες ή άνοια. Η μουσική είναι ένα πολύ καλό εργαλείο για να προκαλέσει συγκίνηση και να δημιουργήσει μια καλύτερη διάθεση.

1. Η ανατριχίλα που νιώθουμε όταν ακούμε μουσική, ευθύνεται κυρίως στην έκκριση ντοπαμίνης στον εγκέφαλο καθώς περιμένουμε την κορύφωση ενός τραγουδιού.
Η ντοπαμίνη είναι μια χημική ουσία που δίνει την αίσθηση ευφορίας, την οποία εκκρίνει ο εγκέφαλος. Αυτή είναι άμεσα συνδεδεμένη με τον εθισμό, αλλά και με την διάθεση για δράση όταν υπάρχει κίνητρο. Αυτές οι μελέτες βρήκαν μια βιολογική εξήγηση στο γιατί η μουσική παίζει πάντα τόσο σημαντικό ρόλο σε συναισθηματικά γεγονότα.

2. Υπάρχουν πολύ λίγες δραστηριότητες στη ζωή που χρησιμοποιούν ολόκληρο τον εγκέφαλο, και η μουσική είναι μία από αυτές.
Με τη Λειτουργική Απεικόνιση Μαγνητικού Συντονισμού (FMRI), μια ερευνητική ομάδα εξέτασε ορισμένους ανθρώπους που άκουγαν μουσική. Βρήκαν πως ακούγοντας μουσική, ενεργοποιούνται ακουστικές περιοχές και μεγάλα νευρικά δίκτυα του εγκεφάλου. Επιπλέον, πιστεύουν πως η μουσική μπορεί να ενεργοποιήσει συναισθηματικές, κινητικές και δημιουργικές πτυχές του εγκεφάλου.

3. Το να παίζεις μουσική συχνά, θα αλλάξει τη δομή του εγκεφάλου σου.
Η πλαστικότητα του εγκεφάλου αναφέρεται στην ικανότητα του να αλλάζει κατά τη διάρκεια της ζωής μας. Οι αλλαγές που σχετίζονται με τη μάθηση συμβαίνουν κυρίως στους συνδέσμους που υπάρχουν μεταξύ νευρώνων. Όταν μελετήθηκαν οι μουσικοί κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας, βρήκαν πως ο όγκος του εγκεφάλου ήταν μεγαλύτερος σε επαγγελματίες μουσικούς, μεσαίος σε αρχάριους και μικρός σε ανθρώπους που δε σχετίζονται με μουσική.

4. Ο εγκέφαλος αντιδρά στη μουσική με τον ίδιο τρόπο με όταν καταναλώνεις φαγητό.
Όπως αναφέραμε νωρίτερα, η ντοπαμίνη είναι μια ουσία που εκκρίνει ο εγκέφαλος. Το συγκεκριμένο χημικό συστατικό είναι συνδεδεμένο με την αίσθηση ευφορίας, η οποία με τη σειρά της συνδέεται με τον εθισμό, το σεξ ακόμα και με το φαγητό. Η ντοπαμίνη είναι εκείνη που επιτρέπει σε έναν άνθρωπο να νιώσει τις απολαύσεις τέτοιων δραστηριοτήτων. Μια έρευνα που χρησιμοποίησε μόνο ορχηστρική μουσική, αποδεικνύει πως η αναμονή για μια μουσική «έξαψη» απελευθερώνει τις ίδιες ουσίες στον εγκέφαλο με την αναμονή της γεύσης του φαγητού.

5. Το να ακούς μουσική ενώ γυμνάζεσαι, μπορεί να αυξήσει σημαντικά την απόδοση σου.
Ο Διαχωρισμός είναι μια τεχνική αντιπερισπασμού για τον εγκέφαλο που μειώνει την αντίληψη της παραπάνω προσπάθειας. Αυτή η τεχνική μπορεί να αποσπάσει τον εγκέφαλο από το να νιώσει κούραση και να εξυψώσει θετικές διαθέσεις όπως το σθένος. Με τη χρήση μουσικής κατά τη διάρκεια μέτριας έντασης ασκήσεων, αντιμετωπίζουμε την άσκηση με μεγαλύτερη ευχαρίστηση.

6. Ένας συναισθηματικός δεσμός μπορεί να είναι ο λόγος για την ύπαρξη του αγαπημένου σας τραγουδιού.
Πολλές φορές ταυτιζόμαστε με το περιεχόμενο των αγαπημένων μας τραγουδιών. Ακόμα κι αν πολλοί αλλάζουν αγαπημένο τραγούδι ανάλογα με τις πιο πρόσφατες κυκλοφορίες, έχει αποδειχθεί πως εκείνα που παραμένουν τον περισσότερο καιρό είναι άμεσα συνδεδεμένα συναισθηματικά με μία ανάμνηση που υπάρχει πίσω από το τραγούδι.

7. Οι χτύποι της καρδιάς αλλάζουν για να μιμηθούν τη μουσική που ακούτε.
Έχει παρατηρηθεί πως η μουσική ρυθμίζει τους παλμούς, την πίεση και την αναπνοή. Το καρδιομυικό σύστημα σημείωσε αυξομειώσεις σε μέγεθος σε μια έρευνα 24 ανθρώπων. Αλλαγές σε ηχητικά μοτίβα παρατηρήθηκε πως επηρεάζουν και μικρότερες μορφές ζωής, όπως ένα αναπτυσσόμενο έμβρυο.

8. «Σκουλήκια» ονομάζονται τα τραγούδια που δεν μπορείς να βγάλεις από το μυαλό σου.
«Σκουλήκι» θεωρείται ένα είδος φαγούρας στο εγκέφαλο. Αυτή η «φαγούρα» μεταφράζεται σε μια ανάγκη που έχει το μυαλό να γεμίσει τα κενά στο ρυθμό ενός τραγουδιού. Το ακουστικό περίβλημα του εγκεφάλου, αυτόματα γεμίζει τα κενά στο ρυθμό ενός τραγουδιού. Με απλούστερα λόγια, το μυαλό μας συνεχίζει να «τραγουδάει» ακόμα κι όταν το τραγούδι έχει τελειώσει.

9. Η μουσική προτείνεται σε ασθενείς που πάσχουν από Πάρκινσον ή έχουν περάσει εγκεφαλικά.
Η μουσικοθεραπεία υπάρχει εδώ και δεκαετίες. Η μουσική ενεργοποιεί πολλαπλά δίκτυα νευρώνων σε συντονισμένες κινήσεις και οι περιοχές του εγκεφάλου που επεξεργάζεται αυτές τις κινήσεις διαχειρίζεται και τα κέντρα ομιλίας στις ίδιες περιοχές. Καθώς η μουσική επηρεάζει αυτές τις περιοχές, βοηθάει τους ασθενείς να ξεπεράσουν προβλήματα κινησιολογικά καθώς και προβλήματα ομιλίας.

10. Σύμφωνα με μια έρευνα, το να μάθεις ένα μουσικό όργανο μπορεί να βελτιώσει κινητικές δεξιότητες και δεξιότητες συλλογισμού.
Σε μία έρευνα που συμμετείχαν παιδιά, διαπιστώθηκε πως εκείνα που είχαν τρία ή και παραπάνω χρόνια μουσικής εκπαίδευσης είχαν καλύτερες κινητικές δεξιότητες και ικανότητες διάκρισης από εκείνα που δεν είχαν μουσικές γνώσεις. Επιπροσθέτως, παρατηρήθηκε πως έχουν μεγαλύτερη λεξιλογική ποικιλία και δεξιότητες συλλογισμού, αν και αυτές δε συμπίπτουν απαραίτητα με την εξάσκηση της μουσικής.

Related Post

Τα 8 χαρακτηριστικά ενός υποκριτή

Posted by - 15/08/2018 0
Οι υποκριτές είναι σαν το δηλητήριο – όσο περισσότερα πιστεύουμε από τα λεγόμενα τους, τόσο περισσότερο αρρωσταίνουμε ψυχικά και συναισθηματικά.
Τι είπαν οι celebrities μέσα στο καλοκαίρι…

Τι είπαν οι celebrities μέσα στο καλοκαίρι…

Posted by - 29/12/2014 0
[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″…
Comodo SSL