George Michael – Το τελευταίο αντίο

65 0

Ο George Michael ήταν ο Γιώργος Κυριάκος Παναγιώτου με καταγωγή από το Finchley του βόρειου Λονδίνου και πατέρα Κύπριο, που δεν ήξερε γρι ελληνικά, αυτός που έβαλε πριν την Madonna τη λέξη σεξ σε νούμερο ένα τραγούδι, που μετά το σεξ έγραψε ένα τραγούδι για την πίστη, που ανέβαζε το ένα τραγούδι μετά το άλλο στο top-10, που είπε με την Aretha Franklin το I Knew You Were Waiting For Me, που έγραψε το πιο τρυφερό του τραγούδι για τον πατέρα του, που γέμιζε στάδια και έκανε sold out εμφανίσεις σε όποια πόλη και αν περιόδευε, που έγινε ποπ φαινόμενο και έδωσε υπόσταση στο new pop-boom των αρχών των ’80s από το πρώτο single του με τον Andrew Ridgeley, που ακούστηκε μέχρι απελπισίας και σε κάθε γωνιά της γης, που ταυτίστηκε όσο κανείς άλλος τα τελευταία 40 χρόνια με τα Χριστούγεννα και είχε μεγαλύτερη διάρκεια από κάθε άλλο όνομα που ξεκίνησε μαζί του και έκανε παράλληλη καριέρα, (ούτε οι Duran Duran ούτε οι Culture Club άντεξαν τόσα χρόνια).
Ο George Michael ήταν ο πιο μεγάλος ποπ σταρ της Βρετανίας των ’80s και για το πιο μεγάλο μέρος των ’90s, και ακόμα και όταν το όνομά του απασχολούσε τα μέσα μόνο για τα παραστρατήματά του, το κοινό δεν τον εγκατέλειψε, κατανοώντας τη δυσκολία του να διαχειριστεί την τεράστια επιτυχία.

Ο Τζορτζ Μάικλ είχε κερδίσει πολυάριθμα μουσικά βραβεία κατά τη διάρκεια της 30-ετούς καριέρας, συμπεριλαμβανομένων τριών βραβείων Brit, τεσσάρων MTV Video Music Awards, τριών Αμερικανικών Μουσικών Βραβείων και δύο βραβείων Γκράμι.
Το 2004, η Ακαδημία Ραδιοφώνου ανακοίνωσε ότι ο Τζορτζ Μάικλ ήταν ο καλλιτέχνης του οποίου τα έργα παίχθηκαν περισσότερο στο βρετανικό ραδιόφωνο την περίοδο 1984-2004.
Στις 14 Μαρτίου 2014 κυκλοφόρησε το τελευταίο άλμπουμ του με τίτλο Symphonica, το οποίο έκανε ντεμπούτο στην πρώτη θέση του Ηνωμένου Βασιλείου.
Αν και είχε αποσυρθεί τα τελευταία χρόνια, ο Τζορτζ Μάικλ ετοίμαζε ένα καινούργιο άλμπουμ σε συνεργασία με τον βρετανό μουσικό παραγωγό Naughty Boy, ενώ μέσα στο 2017 θα κυκλοφορούσε και ένα ντοκιμαντέρ για τη ζωή του.

article-2580329-1c44abc500000578-16_634x360

Στα τέλη του ’80, ο Τζορτζ Μάικλ ήταν ένα περίεργο αστέρι που κατάφερε να εκθρονίσει βασιλιάδες και βασίλισσες της ποπ, όπως ο Μάικλ Τζάκσον και η Μαντόνα. Όμως, η ζωή του στην Αμερική δηλητηριάστηκε από δύο γεγονότα που επέδρασαν καθοριστικά στο ποιος θα έπρεπε να είναι τόσο ως επαγγελματίας όσο και άνθρωπος: από τη μία η δικαστική διαμάχη του με τη δισκογραφική του, από την άλλη η σύλληψη του που τελικά θα τον ανάγκαζε να προχωρήσει στη γενναία, δημόσια παραδοχή της ομοφυλοφιλίας του.

Στη σόλο καριέρα του, αλλά και στην πορεία του ως μέλος των “Wham!”, o Μάικλ κατάφερε να δημιουργήσει ένα εντυπωσιακό ρεκόρ από πρωτιές, με 10 Νο1 σινγκλς στη λίστα Billboard, ενώ αξιωματικά το 1988 ήταν η χρονιά του. Όπως είχε γράψει ο συντάκτης του “Rolling Stone”, Greg Pond ήταν τότε “μόλις 24 ετών, 3 χρόνια μικρότερος από το Πρινς, 5 χρόνια μικρότερος από τον Μάικλ Τζάκσον και είχε καταφέρει να τους φτάσει και τους δύο. Είχε γίνει αηδιαστικά διάσημος και είχε περισσότερα χρήματα απ’ όσα μπορούσε να ξοδέψει, ενώ συγκριτικά με την σύντομη -ακόμη τότε- πορεία του δεν είχε απολύτως καμία καλλιτεχνική αξιοπιστία”.
Το ντουέτο του “I Knew You Were Waiting” με την Αρίθα Φράνκλιν του χάρισε ένα Grammy για την καλύτερη R&B ερμηνεία, όμως μέσα από το άλμπουμ “Faith” το 1987 έγινε σαφές ότι στην Αμερική υπήρχε και ακόμη μία χαρισματική προσωπικότητα στην ποπ σκηνή.
Ήταν η εποχή που πολλοί ραδιοφωνικοί σταθμοί εξόριζαν από το πρόγραμμα τους το “I Want Your Sex” ως ακατάλληλο, ενώ κάποιοι σεμνοί ραδιοφωνικοί παραγωγοί όπως ο Casey Kasem, δεν έμπαιναν στη διαδικασία να εκστομίσουν καν τον τίτλο του τραγουδιού στον ραδιοφωνικό αέρα.
Τελικώς, το “Faith” πέρασε 51 αδιαπραγμάτευτες εβδομάδες στο top- 10 του Billboard 200, πουλώντας περισσότερα από 10 εκ. αντίτυπα και κερδίζοντας το βραβείο του Άλμπουμ της Χρονιάς στα Grammy του 1989.
Όμως, ο Τζορτζ Μάικλ από πολύ νωρίς είχε την υποψία ότι η δισκογραφική του δεν τον προωθούσε επαρκώς και σιγουρεύτηκε, όταν είδε την προώθηση που επιφύλαξε η Sony στο άλλο πολυσυζητημένο άλμπουμ του “Listen Without Prejudice Vol 1”, πρακτικά ένα μουσικό follow up του “Faith”.
Το μνημειώδες video clip του “Freedom” σέρνει πίσω του ένα στενάχωρο παρασκήνιο, καθώς η εταιρεία του Μάικλ είχε κατηγορήσει τον σκηνοθέτη David Fincher ότι προτίμησε να εικονοποιήσει το τραγούδι χρησιμοποιώντας διάφορα ανερχόμενα τοπ μόντελ της εποχής -όπως η Ναόμι Κάμπελ και η Κρίστι Τέρλινγκτον- αφαιρώντας, όμως, από την πλοκή του το ίδιο το πρόσωπο του τραγουδιστή και τελικά κάνοντας κακό στην απόδοση -και την απήχηση- του άλμπουμ στο κοινό.

gty-george-michael-elton-john-01-as-161229_16x9_992

Το 1992 ο καλλιτέχνης προσέφυγε στη δικαιοσύνη σε μία προσπάθεια να σπάσει το συμβόλαιο του με τη δισκογραφική. Αργότερα, θα εξηγούσε χαρακτηριστικά: “Προσπαθούσα να δημιουργήσω ένα κλίμα, στο οποίο θα εργαζόμουν με μια εταιρεία που κάπως θα με σεβόταν“. Τότε, ο Μάικλ έχασε την υπόθεση και όχι μόνο αυτό: του απαγορευόταν να κυκλοφορήσει νέα του δουλειά για περίπου 2 χρόνια, αλλά όφειλε να καταβάλει και περίπου 30-40 εκ. στη Sony, αν ήθελε να τον αποδεσμεύσει…
Δεν ήταν ο πρώτος που περνούσε από μία τέτοια ταλαιπωρία. Και ο Πρινς είχε πάρει τον ίδιο δρόμο εναντίον της δισκογραφικής και γι’ αυτό τότε του τηλεφωνούσε και τον στήριζε με όση ένταση μπορούσε. Ασχέτως, που ο Τζορτζ Μάικλ δεν ανταπέδιδε πάντα τηλεφωνήματα, ο ίδιος έχει παραδεχθεί ότι το ζητούμενο ήταν να πετάξουν από την πλάτη τους, όλους εκείνους που τους εξανάγκαζαν σε μια ιδιότυπη σκλαβιά.
Παρά το ότι ο Μάικλ δεν δυσκολεύτηκε να κλείσει νέες συμφωνίες με τη Virgin στη Βρετανία και την DreamWorks στις ΗΠΑ, παρά το ότι εξασφάλισε την καλλιτεχνική ελευθερία για την οποία πάλευε, φαίνεται ότι από εκεί και μετά ήταν δύσκολο να επανέλθει με νέο υλικό.
Όπως είχε εκμυστηρευθεί σε φίλους, παρά το ότι ήδη συνεργαζόταν με τη Geffen, την οποία διοικούσε ένας από τους πιο φιλόδοξους και ανοιχτόμυαλους επιχειρηματίες της γκέι κοινότητας, ο David Geffen, αισθανόταν ότι η αμερικανική μουσική βιομηχανία τον είχε ήδη κατηγοριοποιήσει κάτω από την ταμπέλα του γκέι ώριμου αγοριού που παράγει μουσική για συγκεκριμένο target group.
Αυτός ήταν και ο βασικός λόγος για τον οποίο γύρισε την πλάτη του στην Αμερική“, θυμάται η Kim Bowen, στενή του φίλη. Όταν την κάλεσαν από τον Guardian για δηλώσεις, η γυναίκα συγκλονισμένη δήλωνε ότι άνοιγε τα χριστουγεννιάτικα δώρα που ο τραγουδιστής είχε στείλει στα παιδιά της.
Σύμφωνα με την ίδια, η σύλληψη του πριν από χρόνια στο Μπέβερλι Χιλς, στις τουαλέτες ανδρών, με έναν άλλον άντρα δεν ήταν παρά μία μεθοδευμένη αποδόμηση της δημόσιας εικόνας του Τζορτζ Μάικλ.
Ήταν ένας υπέροχος άντρας, ένας γενναίος ομοφυλόφιλος, ένας αφοσιωμένος καλλιτέχνης και αγαπούσε αυτή τη χώρα. Αλλά αυτό του τελείωσε, όταν συνειδητοποίησε τι του έκαναν. Οι άνθρωποι τον αγαπούσαν, αλλά όλο αυτό του ράγισε την καρδιά“, λέει η Bowen.
Ακόμη και έτσι, εκείνο το θλιβερό περιστατικό και όλη αυτή η αρνητική δημοσιότητα, η δημοσιογραφία της κλειδαρότρυπας στη ζωή του Τζορτζ Μάικλ έβγαλε κάτι καλό.
Πολλοί νεαροί ομοφυλόφιλοι είδαν την Αμερική κατάματα, όπως πραγματικά είναι και τι πραγματικά πίστευε για τη γκέι κοινότητα της εποχής.
Ο τρόπος με τον οποίο αποκάλυψε τον σεξουαλικό του προσανατολισμό, μία κίνηση που δεν ήταν σχεδιασμένη ούτε από τον ίδιο ούτε από κάποιο επιτελείο δημοσίων σχέσεων, ήταν εξαιρετικά επώδυνος για τον ίδιο. Αλλά το πώς το χειρίστηκε, η γενναιότητα με την οποία στάθηκε απέναντι σ’ αυτό που συνέβη, έδωσε δύναμη και θάρρος σε πολλούς νεαρούς ομοφυλόφιλους άντρες“, εξηγεί η φίλη του καλλιτέχνη. Ίσως και αυτή να είναι μια κληρονομιά αξιοπρέπειας που αφήνει στην Αμερική, πέρα από τη μουσική του.

frank-sinatra-george-michael-670x411

Όταν ο Τζορτζ Μάικλ πάλευε με το κόστος της δημοσιότητας, ο Φρανκ Σινάτρα αποφάσισε να του δώσει μερικές συμβουλές!
Περισσότερες από δύο δεκαετίες πριν τον αναπάντεχο θάνατό του σε ηλικία 53 ετών, ο George Michael πέρασε μια περίοδο όπου αγωνιζόταν έντονα να διαχειριστεί το κόστος της τεράστιας φήμης του. Και όταν αποφάσισε να μιλήσει δημοσίως για τις ανησυχίες του σχετικά με τη φύση της διασημότητας, ο Frank Sinatra μπήκε στη διαδικασία να του απαντήσει γράφοντας μια επιστολή.
Ένα άρθρο που είχε δημοσιευθεί στους Los Angeles Times το 1990 εστίαζε στην άρνηση του George Michael να προωθήσει τη μουσική του φτιάχνοντας βίντεο, σαν αυτά που παιζόταν τότε στο MTV, σχολιάζοντας πως η απόφασή του στην καλύτερη περίπτωση ήταν ιδιαιτέρως ριψοκίνδυνη και στη χειρότερη θα σήμαινε κάτι σαν «καλλιτεχνική αυτοκτονία».
«Δεν είμαι αρκετά χαζός για να πιστεύω πως μπορώ να διαχειριστώ άλλα 10 με 15 χρόνια τόσο μεγάλης έκθεσης. Νομίζω πως αυτή είναι η υπέρτατη τραγωδία της δημοσιότητας» είχε πει τότε ο George Michael. «Άνθρωποι που είναι απλώς εκτός ελέγχου, που είναι χαμένοι. Έχω δει τόσους πολλούς και δεν θέλω να γίνω ένα ακόμη κλισέ» πρόσθεσε.
Ο Frank Sinatra που ήταν τότε στα 70 του και είχε ήδη βιώσει τα πάνω και τα κάτω της δημοσιότητας, έστειλε μια εβδομάδα αργότερα μία επιστολή στους Los Angeles Times στην οποία μάλωνε ευγενικά τον νεαρό τότε τραγουδιστή.
Η επιστολή δημοσιεύθηκε αργότερα από το διαδικτυακό αρχείο Letters of Note.
«Έλα Τζορτζ, χαλάρωσε. Χόρεψε με τον ρυθμό, φίλε. Ξεσκόνισε αυτά τα ντελικάτα φτερά και πέτα μέχρι το φεγγάρι της επιλογής σου και να είσαι ευγνώμων που κουβαλάς το φορτίο που όλοι χρειάστηκε να κουβαλήσουμε από εκείνες τις φτωχές βραδιές που κοιμόμασταν στα λεωφορεία και βοηθούσαμε τον οδηγό να ξεφορτώσει τα όργανα» γράφει μεταξύ άλλων.
Ο Sinatra, που πέθανε από καρδιακή προσβολή το 1998 σε ηλικία 82 ετών, έχοντας δει την φήμη του να εκτοξεύεται, άρχισε να βλέπει ξαφνικά την καριέρα του να παίρνει την κατιούσα στα τέλη της δεκαετίας του ’40. Μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ’50, είχε αναδιαμορφώσει την μουσική του περσόνα κερδίζοντας μια πληθώρα ρόλων στην υποκριτική. Το να χαρακτηριστεί, όμως, αυτό αναπτέρωση της καριέρας του θα ήταν τουλάχιστον υποτιμητικό: ο Sinatra είχε μεταμορφωθεί από τραγουδιστή σε τιτάνα της ποπ κουλτούρας.
«Και μην ξανακούσω για την “τραγωδία της δημοσιότητας”. Τραγωδία είναι όταν δεν εμφανίζεται κανείς και τραγουδάς για την καθαρίστρια σε ένα άδειο μαγαζί που δεν έχει πατήσει πελάτης από την μέρα του Saint Swithin. Και εσύ δεν έχεις καμία σχέση με αυτό. Είσαι στο κορυφαίο σκαλί μιας ψηλής σκάλας που ονομάζεται Δόξα (σ.σ. εδώ χρησιμοποιεί τη λέξη Stardome), που στα λατινικά σημαίνει ευχαριστώ-τους-θαυμαστές που ήταν εκεί όταν δεν υπήρχε κανείς άλλος» γράφει ο Sinatra. «Το ταλέντο δεν πρέπει να σπαταλιέται. Αυτοί που το έχουν- κι εσύ προφανώς το έχεις, διαφορετικά στο εξώφυλλο του περιοδικού θα ήταν ο Rudy Vallee- εκείνοι που έχουν ταλέντο πρέπει να το αγκαλιάζουν, να το αποδέχονται, να το φροντίζουν και να το μοιράζονται. Αλλιώς θα σου το πάρουν όσο γρήγορα σου δανείστηκε» συνεχίζει ο Sinatra και καταλήγει: «Πίστεψέ με. Το έχω ζήσει».

George Michael

Η ιδιωτική ζωή του George Michael, ο θάνατος του οποίου έχει συγκλονίσει φίλους και θαυμαστές του σε ολόκληρο τον κόσμο, κέντριζε ανέκαθεν το ενδιαφέρον των μέσων ενημέρωσης. Ωστόσο η φιλανθρωπική του δράση δεν ήταν τόσο ευρέως γνωστή καθώς ο ίδιος προτιμούσε να βοηθά, προσφέρονταν μεγάλα χρηματικά ποσά, χωρίς να ταυτόχρονα να το γνωστοποιεί.
Τις τελευταίες ώρες πολλοί άνθρωποι μπήκαν στη διαδικασία να αποκαλύψουν διάφορες, σχετικά άγνωστες μέχρι σήμερα, ιστορίες για τις γενναιόδωρες, συχνά αυθόρμητες, πράξεις καλοσύνης του γνωστού τραγουδιστή.
Σύμφωνα με μαρτυρίες, ο George Michael πολύ συχνά κρατούσε στην άκρη εισιτήρια συναυλιών του για ανθρώπους του Εθνικού Συστήματος Υγείας της Αγγλίας και μια φορά έδωσε μια ολόκληρη συναυλία δωρεάν για το προσωπικό ενός νοσοκομείου προκειμένου να τους ευχαριστήσει για την φροντίδα που παρείχαν στην μητέρα του στο παρελθόν.
Ο τραγουδιστής και ακτιβιστής Billy Bragg λέει: «Η στήριξή του στην κοινότητα LGBTQ, στην NHS και τους ανθρακωρύχους χαρακτηρίζουν τον George Michael τόσο ακτιβιστή όσο και σπουδαίο καλλιτέχνη».

Δεν υπάρχει ούτε ένας μουσικός αυτής της δεκαετίας που να χαίρει της ασυλίας του George Michael, που να έχει να απασχολήσει καλλιτεχνικά τα μέσα για μια δεκαετία και όχι μόνο να μην τον έχει ξεχάσει κανείς, αλλά να τρέχουν να τον δουν live.
Όποιον έχει αγαπήσει παράφορα το κοινό, τον συγχωρεί, τον στηρίζει ακόμα και όταν για σχεδόν δέκα χρόνια το μόνο που ακούει για αυτόν είναι ιστορίες με ναρκωτικά, απεγνωσμένες ερωτικές περιπέτειες, ιατρικά περιστατικά και κατεστραμμένη υγεία.
Η εποχή των σταρ τελειώνει μαζί αυτή την φουρνιά καλλιτεχνών. Ίσως γιατί κανένας νεότερος δεν είχε την ευκαιρία να αγαπηθεί τόσο. Δεν υπάρχει πια το υπόβαθρο για να υπάρξει σταρ τέτοιου μεγέθους και μαζί τους τελειώνει και μια ολόκληρη εποχή. Αυτό αποχαιρετάμε σήμερα.

Η ανακοίνωση σήμερα το πρωί έλεγε ότι «λίγο πριν ξεκινήσουν οι ηχογραφήσεις με τον Naughty Boy, τον παραγωγό της Beyonce, η καρδιά του George Michael τον πρόδωσε και πέθανε στον ύπνο του. Η υγεία του είχε επιβαρυνθεί ανεπανόρθωτα από τις χρόνιες καταχρήσεις».
Η πραγματική είδηση όμως, δεν είναι ο θάνατός του, αλλά το ότι μαζί του έφυγε ένας πραγματικός σταρ, ένας από τους τελευταίους, από αυτούς που δεν υπάρχει κανείς να τους αντικαταστήσει, ένας νέος άνθρωπος, ένας τεράστιος καλλιτέχνης που είχε πολλά να δώσει ακόμα, σε έναν κόσμο που όμως τον είχε πληγώσει τόσο!

Related Post